Samenwerkingsverband

GLI ZHZ

Onze samenleving zit vol ongezonde verleidingen; de (werk)omgeving is vaak bewegingsarm; eisen zijn hoog en mensen staan voortdurend bloot aan prikkels en stress. Een groeiende groep mensen heeft hierdoor moeite om een gezonde leefstijl te ontwikkelen of vast te houden. We zien dat terug in de cijfers. Het aantal Nederlanders met overgewicht en chronische aandoeningen is verontrustend hoog, de zorgkosten blijven stijgen en de zorgsector staat flink onder druk. Om die reden werd per 1 januari 2019 (vanuit het preventie-akkoord) de Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI) toegevoegd aan de basisverzekering. Een goede eerste stap, maar daarmee waren we er nog niet. Dankzij COVID-19 is onze uitdaging ook op dat vlak nog groter geworden.

De ondertekenaars van het regio-akkoord GLI (waarmee het Samenwerkingsverband GLI ZHZ is opgericht) hebben daarom het initiatief genomen om tot een regionale samenwerking te komen voor de GLI in de regio Zuid-Holland zuid. Zo willen de initiatiefnemers bijdragen aan een substantiële reductie van het aantal inwoners met overgewicht en chronische (leefstijlgerelateerde) aandoeningen. We zetten in op het vergroten van de eigen regie door bij GLI-deelnemers bewustwording te creëren, hen uit te rusten met (zelf)kennis en hen te begeleiden bij het ontwikkelen van (zelf)inzicht. Door in leefstijl te investeren en gezond gedrag aan te leren, kan iedere deelnemer de regie over zijn of haar gezondheid terugpakken!

Partijen hebben besloten om samen te werken, zodat er een centrale organisatie voor de GLI gevormd kan worden. Deze centrale organisatie heeft tot doel om de administratieve last voor (individuele) zorgverleners te verlagen, de GLI kostenefficiënt uit te voeren (het realiseren van de doelstellingen met minimale kosten), een centrale database met effectiviteitscijfers op te zetten, een uniforme rapportagestructuur voor verwijzers te realiseren en een continue verbetercyclus in te richten.

Het samenwerkingsverband GLI wil het GLI-aanbod in de regio vergroten, de kwaliteit van het GLI-programma verbeteren en komen tot een zo efficiënt mogelijke inzet van (lokale en regionale) middelen ten behoeve van het stimuleren & realiseren van een gezonde leefstijl.